تماس با ما پرسش های شما محصولات فرهنگی
هنرهاي تزئيني
يكشنبه ، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ، ۲۱:۰۸

«در سایه سرو» شامل پژوهشی درباره سنگ‌قبرهای موجود در دو آرامگاه مشهور اصفهان و همچنین چند سنگ دیگر، به همراه تصاویر رنگی از این بناها می‌باشد.

به عنوان مقدمه، چهار یادداشت به قلم دکتر ناصر نوروززاده چگینی، دکتر مهرداد قیومی بیدهندی، زاون قوکاسیان و مهدی صادقی در ابتدای این کتاب آمده است. نماد و نشانه، درخت، سرو، جایگاه سرو در ادبیات اصفهان، سنگ­تراشی و سنگ­تراشان اصفهان، آسیب­شناسی سنگ­آرامگاه­ها و بررسی و تحلیل 44 سرونگارة سنگ‌­آرامگاه مردم اصفهان (مسلمانان و ارامنه) از نظر گرافیکی و ساختاری، اصلی­ترین بارزة کتاب در سایه سرو است. سرونگاره­‌های بررسی شده در این کتاب، از دوره تیموری تا پهلوی‌­دوم (1455 تا 1962 م.) بوده و نماینده صدها گونه سرونگاره سنگ­‌آرامگاه در شهر اصفهان است.

این کتاب، بخشی از پروژه زیبایی­شناسی سنگ آرامگاه­های ایران است که از سال 1380 تاکنون، توسط مهدی تمیزی پژوهش و عکاسی می شود. ناصر نوروززاده چگینی در پایان یادداشتی که با عنوان "صدای سنگ" برای مقدمه این کتاب نوشته، آورده است: «اگرچه هنوز اندام گورستان­های بزرگی را می­‌توان دید،

مجموعه مربوطه: هنر های تزیینی
يكشنبه ، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ، ۲۰:۵۵

منبت كاري، هنر ايجاد نقش برجسته بر سـطـح چـوب از طـريـق كـندن و جداكردن  زمينه طرح به وسيله ابزارهاي فلزي مانند “مغار” است. در دوره صفويان منبت كاري مانند ساير هنرهاي ديگر ايران رو به كمال رفت و منجر به خلق شاهكارهاي زيادي شد. در اصـفـهـان مـسـاجـدي از عـهـد صـفـويان وجود دارند كه درب هايشان هنوز دست نخورده وسالم باقي مانده است. در اين شيوه هنري، استاد كار، طرح را با استفاده از گرده زغـال بـر سطح چوب منتقل مي كند و سپس با ابزارهاي فلزي به اسم مغار نيم گرد، خطوط محيطي طرح را ايجاد و سـپـس اقـدام بـه برداشتن زمينه مي كند. عمق كنده كاري متناسب با كاربرد اثري كه ساخته مي‌شود متفاوت است. به عنوان مثال اگر كنده‌كاري ساخته شده جنبه تزئيني داشته باشد، اين ضخامت چند ميلي متر خواهد بود  اما در صورتي كه

مجموعه مربوطه: هنر های تزیینی
يكشنبه ، ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ، ۲۰:۳۹

ملیله سازی یکی از برجسته ترین صنایع فلزی ایران است که بدلیل ظرافت‌هایی که در آن بکار می‌رود تلفیق بلیغی از هنر و حوصله محسوب می‌گردد.

این هنر وام‌دار هنرمندانی است که با ابزار بسیار ابتدایی به خلق آثاری ارزشمند مبادرت ورزیده و گاه بینایی خود را در این مسیر از دست داده اند.
مليله ساز که زمانی به خاطر اشتغال‌زايی زياد، ظرافت و زيبايی زبانزد همه جهانيان بود با مرور زمان و مشکلات مختلف به بوته فراموشی سپرده شد و تعدادی کمی از علاقمندان واقعی، به اين حرفه طاقت فرسا و کم سود ادامه دادند.

مجموعه مربوطه: هنر های تزیینی
يكشنبه ، ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ، ۲۰:۳۷

اسلیمی
اسلیمی یا قوسهای حلزونی که شیوه کار هنرمندان کاشیکار،تذهیب کار وقلمزنهاست حلقه های حلزونی است که از درون به بیرون با قوسهای حلقه ای تشکیل یک اسلیمی را می دهد.
با ترسیم گل وبرگ روی شاخه حلزونی پیچک اسلیمی،زیبایی اسلیمی ظاهر می شود وبا حرکتی روی این حلزون و تلفیق گل وبرگهایی می توان اسلیمی را به اسلیمی ختایی مبدل کرد.
در دوره های پیش از تاریخ بین اقوام قوس حلزونی را به عنوان نمادهای دینی و مذهبی به کار می بردند وازآن برای آذین کردن ظرفها ومشابه آن استفاده می بردند.در دوره های بعد این حلقه ها شکل کاملتری به خود گرفت و درشیوه های هنری مورد استفاده قرار گرفت.

مجموعه مربوطه: هنر های تزیینی
يكشنبه ، ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ، ۲۰:۲۷

ایرانیان از دیرباز به آینه و آب به دیده نماد پاکیزگی، روشنائی، راستگوئی ، بخت و صفا نگریسته اند.
ساختن استخر، حوض و آب نما در جلو بنا از دیرباز در ایران معمول بوده و بکار بردن آینه برای آرایش بنا در دوره های جدید نمی تواند با این باور بی ارتباط باشد.
اما بهره گیری از قطعات آینه و هنر آینه کاری ، ریشه اقتصادی نیز دارد. بدین معنی که بخشی از آینه هایی که به صورت یکی از اقلام وارداتی از اروپا به ایران آورده می شد به هنگام جابجائی در راه ، می شکست.هنرمندان ایرانی با بهره گیری از قطعات شکسته راهی ابتکاری یافتند و از آنها برای آینه کاری استفاده کردند.
از نیمه اول سده ۱۰ه.ق،آینه های ساخت ونیز به وسیله بازرگانان ایتالیایی به ایران آورده می شد.این گونه آینه ها بسیار کمیاب و گران بود.

مجموعه مربوطه: هنر های تزیینی
يكشنبه ، ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ، ۲۰:۲۰

بررسیهایی  که در مورد میناسازی شده ،نشان می دهد میناهایی که بنام بیزانس مشهور است ،از میناسازی ایرانی اقتباس شده است.
قدیمیترین نمونه های مینا کاری موجود موید این ادعاست که میناکاری نیز مانند بسیاری از هنرهای دیگر برای اولین بار در ایران به وجود آمده و سپس به سایر کشورها راه یافته است.
در دوران «مغول»سبک جدیدی در فلزسازی و میناکاری ایران به وجود آمد.اشکال و تصاویری که قیافه و لباس درباریان را داشتند،جای اشکال عربی دوره قبل راگرفتند و بویژه ترصیع فلز در عصر تیموری به منتهی درجه شرقی خود رسید.

مجموعه مربوطه: هنر های تزیینی
چهارشنبه ، ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ، ۲۰:۱۹

اتصالات فلزی روی در و پنجره های چوبی

ادامه تاریخچه
تزئین درهای  چوبی ازمرحلۀ استفاده از روکش های فلزی فراتر رفت واجرای نقوش به صورت الصاقات حجمی به شکل گلمیخ بر سطح درها رواج یافت.گلمیخها که به شکل گل های چند پَر یا "روزت" ساخته شده بود درردیف های منظم بر ورودی دروازه ها برای زیبایی واستحکام به کاربرده می شد.

گل های چندپر یا "روزت" که نمادی ازخورشید تلقی می شود،نقشمایه ای است که ازنظرشکل ومعنا،برای ساخت برخی ازیراق آلاتی که برای تزئین پوشاک انسان و دروازه ها استفاده می شده است.ازآنجا که خورشید همواره نماد نیروی  زندگی بخش بوده ،ازدوران باستان،حتی درحجاریهای "تخت جمشید" از گل روزت بسیار استفاده شده است.

مجموعه مربوطه: هنر های تزیینی
چهارشنبه ، ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ، ۲۰:۱۶

به بخشی از تولیدات آهنگران که به عنوان یراق آلاتِ در و پنجره ها استفاده می شود"زمود" می گویند .

زمودگری پیشه ای است که الصاقات فلزی را برای اجزاء مختلفِ در وپنجره های بناهای قدیمی می سازد. استفاده از ورقه های فلزی به منظور افزایش استحکام درهای چوبی و کاهش آسیب پذیری آنها وهمچنین ایجاد زمینه های درخشان وپرتلألو به عنوان پوشش دیوارها درایران رایج بوده است.

ابتدا این پوشش ها به صورت ورقه های فلزی بود که با استفاده ازگلمیخ ها و بست ها بر روی در ودیوار نصب می شد.به تدریج ورقه های فلزی حذف شد ولی گلمیخ ها وبست ها برای اتصال اجزای در برجای ماند.تا قرن گذشته استفاده از این یراق آلات همچنان مرسوم بود ولی با ورود وعرضۀ انواع یراق آلات فرنگی،کاربرد زمودهای فلزی وسنتی درمعماری منسوخ شد.

مجموعه مربوطه: هنر های تزیینی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از جدیدترین مطالب و تغییرات سایت آگاه شوید.










تصویر روز

نمایش ویدئو از آپارات

بنر

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز183
mod_vvisit_counterدیروز676
mod_vvisit_counterاین هفته5087
mod_vvisit_counterاین ماه15941
mod_vvisit_counterکل بازدیدها1214890

درباره گروه

گروه اصفهان شناسی زنده رود از تابستان 87 توسط جمعی از دوستاران و علاقه‌مندان به اصفهان، فعالیت خود را در زمینه‌ی اصفهان شناسی و معرفی میراث فرهنگی، تاریخی و هنری اصفهان آغاز نمود .
دارای مجوز رسمی از سوی فرمانداری استان اصفهان با شماره ثبت 2661

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای گروه اصفهان شناسی زنده رود محفوظ می باشد. © 1392 طراحی سایت: فناوری اطلاعات خلیج فارس